دانستی‌ها

انواع پیچ گوشتی ، 5 نوع پیچ‌‌گوشتی که هر DIY باید بشناسد.

انواع پیچ‌ گوشتی ها

         انواع پیچ‌ گوشتی‌ ،‌ از هر آچار فرانسه‌ای یا DIYer بپرسید چه ابزارهایی در جعبه ابزار وی بیشتر فضا را اشغال می‌کند چه ابزار هست است؟ احتمالا جوابش پیچ گوشتی است. از آنجا که همه پیج‌ها مختلف هستند و پیج واحدی وجود ندارد که برای قاب‌یندی، کف‌ساز یا نحاری قابل استفاده و مناسب باشند،

تهیه انواع پیج گوشتی ضروری است که برای یاز کردت یا برداشتن هرنوع پیج که به آن برخورد می‌کنیم آماذه باشیم. در این مقاله با مجله اینترنتی ابزار آلات خیری همراه باشید که با ۵ پیج گوشتی دستی و قابل استفاده در تمام تعمیرات و کارهای فنی خودتون در جعبه ابزارتون نگه دارید تا وقتی که نیاز پیدا کردید مورد استفاده قرار بگیرند.

اگر تازه شروع به تجهیز کردن جعبه ابزار خود کرده‌اید ، به انواع پیچ گوشتی زیر توجه زیادی داشته باشید.

کار پیچ‌ گوشتی چیست؟

پیچ‌گوشتی‌ها فقط دو هدف دارند:  باز کردن پیچ و بستن پیج‌ها. درحالی که انواع پیج‌ گوشتی‌ ها با نکات متناسب و متفاوت با طراحی مخصوص پیچ‌‌ها تعریف می‌شوند، شما تغییرات زیاد و بیشتری در نحوه عملکرد پیچ گوشتی خواهید یافت. درک تفاوت‌‌های طراحی به شما امکان می‌د‌هد که در هر پروژه و کار خاص و با هر نوع از پیچ‌گوشتی‌ بهترین روش را برای کار با پیچ انتخاب کنید.

 

  • پیچ‌گوشتی دستی – شناخته شده ترین و دم‌دست‌ترین ابزارهای دستی – از یک دسته ضخیم و یک ساقه استوانه‌ای که به انتهای کار پیچ گوشتی ختم می‌شود. (‌که در برخی موارد دارای یک بیت قابل تعویض است هست که تا با تعدادی از پیج‌ها مطابقت داشته باشد. دسته از نوک بزرگتر است و برای چرخاندن پیچ فقط نیروی پیچش متوسط لازم است. هنگام استفاده از پیچ‌گوشتی دستی، باید پیچ‌گوشتی را پش از هر باز چرخاندن پیچ از روی پیج بلند کرده و مجددا روی پیچ بگذارید و تکرار کنید.

 

  • پیچ‌گوشتی‌های چرخ دار (Ratcheting) باعث صرفه جویی در وقت می‌شوند و پس از هر بار چرخش، نیاز به بلند کردن و تغییر مکان نوک پیچ‌گوشتی را کاهش می‌دهند. یک مکانیسم داخلی تحمل کننده توپ، به کاربر امکان می‌دهد پیچ‌های مختلفی را از طریق مچ دست جلو و عقب کنند. باچرخاندن یک دکمه روی پیچ‌گوشتی می‌توان عمل حرکتی را ازیک جهت به جهت دیگر تغییر داد، به طوری که یک DIYer می‌تواند هم پیج ( حرکت عقربه ساعت) ببندد و هم پیچ(حرکت خلاف جهت عقربع ساعت) باز کنند.

 

  • یک پیچ گوشتی ضامن دار خاص که پیچ‌گوشتی یانکی(Yankee) نامیده می شود بر اساس یک اصل ضامن دار فنر دار عمل می‌کند. به جای استفاده از مچ دست برای چرخاندن پیچ گوشتی، می‌توانید نوک پیچ گوشتی یانکی  را در سر پیچ قرار دهید و محکم به سمت پیچ فشار دهید. فشار باعث چرخش ساق پیچ گوشتی می‌شود.  وقتی آن را آزاد می‌کنید، فنر کششی داخل دستگیره را به حالت اولیه برگرداند. پیچ‌گوشتی‌های یانکی از اواخر دهه 1800 وجود داشته است، اما هنوز هم می‌توانید آنها را در فروشگاه های DIY پیدا کنید.

 

  • باظهور مته و توانایی تعویض بیت‌های مته برای بیت‌های پیچ‌گوشتی، مته به پیچ‌گوشتی تبدیل می‌شود و پیچ‌گوشتی دریلی متولد می‌شود. مدت زمان لازم را برای بازکردن و یا بستن پیچ‌ها  را کاهش می‌دهد، که در بسیاری از پروژهای ساختمانی و بازسازی به سرعت جاگیزین میخ‌ها شده اند.

 

  • برخی از تولیدکنندگان ابزارهای الکتریکی با ساخت پیچ گوشتی‌های برقی مشخص یا ابزارهای جایگذاری پیچ مخصوص برای برنامه‌های خاص،  دریل استاندارد  را بهبود بخشیده اند.

درپایان روز، چه یک پیچ‌گوشتی دستی و چه یک دریل برقی را ترجیح می‌دهید. مهمترین عامل مطابقت نوک پیچ‌گوشتی با سرپیج است.

Craftsman 5 piece Slotted Screwdriver Set - انواع پیچ گوشتی ، 5 نوع پیچ‌‌گوشتی که هر DIY  باید بشناسد.

انواع پیچ گوشتی: تخت / شکاف دار

در حالی که پیچ‌های سر تخت دیگر در ساخت و سازهای مسکونی زیاد استفاده نمی‌شود، شما هنوز هم می‌توانید آنها را در ساخت مبلمان، پروژه‌های کوچک کابینت‌سازی و برخی از برنامه‌های الکتریکی پیدا کنید – و این باعث می‌شود پیچ گوشتی‌های سر تخت برای مواردی غیر از باز کردن  در قوطی‌های رنگ مناسب باشد. شما به آنها نیاز دارید تا درپوش‌ها و سوئیچ‌ها و موارد دیگر که مهم نیست زیاد پیچ کنید ، درپوش‌های صفحه را نصب کنید.

بیت‌های پیچ‌گوشتی تخت سر برای پیچ‌گوشتی‌ها و مته‌های ضربتی موجود است، اما بهتر است یک مشت پیچ‌گوشتی دستی صاف را در کیف ابزار خود نگه دارید. آنها هم با اندازه نوک و هم با طول ساقه فولادی مختلف شناخته می‌شوند.

 

اندازه نوک متفاوت است، از کسری میلی متر (که به اندازه کافی کوچک است تا پیچ عینک را محکم کند) تا یک اینچ یا بزرگتر (مناسب برای پیچ‌های اندازه صنعتی). هنگام تطبیق پیچ‌گوشتی با پیچ تخت، یکی را انتخاب کنید که با عرض و عمق شکاف سر پیچ مورد نظر مطابقت داشته باشد.

DEWALT 6 Amp Drywall Screwdriver - انواع پیچ گوشتی ، 5 نوع پیچ‌‌گوشتی که هر DIY  باید بشناسد.

انواع پیچ‌گوشتی: فیلیپس (Philips)

پیچ‌های فیلیپس، که با شناسه “+” روی سرآنها قابل تشخیص است، به طور گسترده ای برای اهداف ساخت و ساز و نجاری استفاده می‌شوند. پیچ‌گوشتی‌ها و بیت‌های مناسب پیچ‌های فیلیپس دارای برچسب “Ph” هستند و به دنبال آن تعدادی از اندازه‌های بزرگتر از 0000 تا عدد 4 افزایش می یابد، اما اندازه گرداننده با اندازه پیچ فیلیپس مطابقت ندارد.

شما باید از نظر فیزیکی نوک گرداننده  را با پیچ مخصوص مطابقت دهید. یک پیچ‌گوشتی دستی یا ضربتی برای زمانی که فقط یک یا دو پیچ برای نصب دارید خوب کار می‌کند، اما در پروژه‌های ساختمانی از تعدادی پیچ استفاده می‌شود. برای کارآمدترین ساخت،  مته برق با بیت‌های قابل تعویض فیلیپس را انتخاب کنید.

بهترین حالت برای: ساخت و بازسازی چند منظوره، به ویژه نصب دیوارهای خشک. اگر قصد دارید مقدار زیادی گچ بری آویزان کنید، پیچ‌گوشتی DEWALT 6-Amp Drywall (70 دلار در آمازون) را بررسی کنید.

این پیچ گوشتی برق سیم دار به طور خاص برای نصب پیچ‌های خشک دیوار فیلیپس طراحی شده است. بعلاوه، به کاربر این امکان را می دهد تا عمق پیچ را از قبل تنظیم کرده و احتمال قرار دادن زیر یا دیوار پیچ گچ را از بین ببرد.

Xcelite 11 piece Allen Hex Screwdriver Set - انواع پیچ گوشتی ، 5 نوع پیچ‌‌گوشتی که هر DIY  باید بشناسد.

انواع پیچ گوشتی: کلید Hex

پیچ‌های سری Hex معمولاً کوچک هستند و معمولاً در دستگیره‌های در، میله‌های حوله، دستگیره‌های شیر آب، حتی برخی از تاسیسات مکانیکی یافت می شوند و برای سفت یا شل شدن به پیچ گوشتی کلید hex (که پیچ گوشتی آلن نیز نامیده می شود) نیاز دارد.

اندازه پیچ گوشتی‌ها و بیت‌ها متناسب با فرو رفتگی های پیچ هگزا از حدود 0.03 “تا 3/8” است. پیچ‌گوشتی‌ها یا آچارهای نوع آلن اغلب پیچ گوشتی دستی L یا T هستند، اگرچه بیت‌های آلن هم برای پیچ گوشتی‌های ضربتی و هم برای دریل موجود است.

بهترین حالت برای: نصب وسایل کوچک مانند میله‌های حوله‌ای. همانند همه پیچ‌گوشتی‌های دستی،  داشتن انواع مختلف نوک قابل تأمل است بنابراین برای تهیه پیچ‌گوشتی یک اندازه مجبور نیستید به فروشگاه سخت افزار بروید.

مجموعه انواع پیچ گوشتی Allen Hex 11 پارچه ای Xcelite با مجموعه‌ای از 9 بیت آلن قابل تعویض در اندازه‌های مختلف از 0.050 “تا 16/3” و همچنین یک نوار پسوند اختیاری برای دسترسی به نقاط محدود (47.30 دلار در آمازون) ارائه می‌شود. با داشتن چنین مجموعه کاملی، هرگز نیازی به خرید آچار یا پیچ گوشتی آلن دیگری نخواهید داشت!

 

 

Picquic Robertson Bit Set - انواع پیچ گوشتی ، 5 نوع پیچ‌‌گوشتی که هر DIY  باید بشناسد.

انواع پیچ گوشتی: رابرتسون(Robertson)

پیچ رابرتسون مزیت بارز کاهش لغزش پیچ گوشتی را ارائه می دهد. این پیچ‌گوشتی که به عنوان “پیچ فرورفتگی مربع” نیز شناخته می‌شود، در اوایل دهه 1900 توسط یک مخترع کانادایی ساخته شد که از تخریب پیچ‌های شکاف دار هر بار که نوک پیچ گوشتی از شکاف خارج می‌شد، خسته شده بود.

اگرچه پیشرفت بسیار خوبی بود، اما تا زمانی که از مته‌های برق به عنوان پیچ‌گوشتی استفاده نمی‌شد، در ایالات متحده این اتفاق نیفتاد. امروزه از پیچ رابرتسون، که در اندازه فرورفتگی از 1/16 “تا 3/16” است، به طور گستردهای در پروژه‌های ساخت و بازسازی استفاده می‌شود.

شما می‌توانید پیچ گوشتی‌های فرورفتگی مربعی دستی و ضامن‌دار  را پیدا کنید، اما پیچ رابرتسون اغلب با استفاده از یک مته برق وارد و خارج می شود. یکی از متداول ترین موارد استفاده در پیچ رابرتسون نصب زیر کف است که در صورت استفاده از مته برق و پیچ رابرتسون بسیار سریعتر انجام می شود.

بهترین حالت: با مته برقی برای نجاری و ساخت و ساز استفاده کنید. اگر بدنبال مجموعه خوبی از بیت‌های فرورفتگی مربع متناسب با دریل قدرتمند خود هستید، مجموعه Bitson Robertson Picquic (7.49 دلار در آمازون) را امتحان کنید. همراه با چهار بیت در اندازه های درجه بندی شده برای استفاده با متداول ترین اندازه پیچ های رابرتسون.

Tonsiki 11 piece Torx Drill Screwdriver Set - انواع پیچ گوشتی ، 5 نوع پیچ‌‌گوشتی که هر DIY  باید بشناسد.

انواع پیچ گوشتی:Torx

پیچ Torx که به سرعت به عنوان مورد علاقه سازندگان و DIY های جدی شناخته می شود ، دارای نوک ستاره ای دارای 6 نقطه در اندازه هایی است که از 0.031 “تا 0.81” است و با شماره های “T” (از T1 تا T100) اندازه های متداول ساختمان T15 و T25 است و از هر پیچ که باشد ، یک پیچ گوشتی یا پیچ گوشتی Torx مربوطه وجود دارد.

پیچ گوشتی های دستی و ضربنده ای Torx در دسترس هستند اما کاربران مته برق مانند پیچ Torx به همان دلیلی که پیچ های Robertson را دوست دارند ، زیرا در برابر لغزش با کاربرد برق مقاومت می کنند. پیچ Torx معمولاً برای قاب بندی سازه ای ، پایان کار و حتی به عنوان اتصال دهنده های چوب به بتن استفاده می شود.

بهترین برای: اهداف DIY و ساختمانی متعدد. برای یک مجموعه بیتی همه جانبه ، مجموعه پیچ گوشتی Torx Drill Drill (11،95 دلار در آمازون) را در نظر بگیرید. این بیت مغناطیسی است که به نگه داشتن پیچ ها در محل نوک مته کمک می کند.

 

منبع:

bobvila

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *